FM-marknaden

FM marknaden

FM, Facilities Management eller Facility Management är en marknad under framväxande. Tidigare gick varje tjänst under sitt eget namn: Internservice, fastighetsservice, reception, växel, konferensservice, vaktmästeri etc. FM innebär att tjänsterna samordnas till en helhet.

FM riktar sig till de interna kunderna. De externa kunderna tar ju kärnverksamheten hand om. Interna kunder kallas ofta även för brukare eller helt enkelt användare eller serviceanvändare.

I många företag blir FM-organisationen en organisatorisk enhet, ett kostnadsställe eller ett profit center. Andra företag väljer att bolagisera sin FM-organisation, i vissa fall för att kunna sälja den till en extern service provider. I många kommuner bildar man seriviceförvaltningar som tar hand om den interna servicen inom kommunen.

FM-marknaden växer och branschvärdet i Sverige uppskattas idag till 150 miljarder kronor, och kanske 400 miljarder i Norden. FM-marknaden fördelas på FM i egen regi och outsourcad FM, men även de företag som kör sin FM i egen regi köper givetvis in många tjänster från olika leverantörer.

FM är den del av flera dicipliner runt omkring byggnader och arbetsplaster. FM handlar dock inte om allt som handlar om hus. Ibland delar man upp begreppen så att man skiljer på FM och Real Estate Management. Ibland lägger man ihop begreppen och kallar både fastighetsförvaltning och de interna mjuka servicefunktionerna för FM.

- Asset Management – äga byggnaden
- Building Managment/Real Estate Management – förvalta och driva byggnaden
- Facilitites Management – nyttja byggnaden