Trender inom FM 2018
Av Anette Gustafsson, ledamot i IFMA Sverige styrelse
Till vardags arbetar jag som förändringsledare och arbetsplatsstrateg inom mitt konsultbolag Netsky Business Change. Jag sysslar också med omvärldsbevakning och framtidsspaning. Jag har samlat in några trender som jag ser kommer att påverka FM de närmsta åren. Vi lever i en spännande tid då branschen är helt klart under stor utveckling och professionalisering.
1. Våra nya smarta kollegor
Just nu diskuteras det mycket om robotar och AI i media. Detta kommer antagligen att påverka de flesta arbetsplatser på ett eller annat sätt de närmsta åren och därmed FM. Jag var på en studieresa till Silicon Valley i slutet av 2017 och det var tydligt att AI är det som bolagen i Silicon Valley satsar på, anställer kring, investerar i och pratar om. Uttryck som Voice first används flitigt dvs. vi kommer antagligen inte att använda tangentbord vid sök på nätet i nära framtid då vi får nya kollegor med namn som Watson, Pepper, Alexa, Siri med fler.
2. Hälsa och hållbarhet
Hållbara kontor ger hållbara medarbetare. Ett sätt att arbeta med det strategiska hälsoarbetet är certifiering via Well Building Institut. Läs mer här
3. Smarta kontor och smarta IT-system
Smart teknik och IT-ekosystem som sammanställer data från olika källor skapar kunskap, kontroll och flexibilitet för användare och FM-ansvariga. Det finns en stor potential att via insamlad data förändra beteende, förbättra användarupplevelsen och reducera kostnader. Under året som gick dök ett nytt begrepp upp: PropTech. Läs mer här: proptechstockholm.se
4. Smarta arbetssätt
Smarta arbetssätt så som exempelvis aktivtetsbaserat arbetssätt som är verksamhetsanpassat ökar. Om företagen samtidigt förbättrar den akustiska miljön på kontoret så påverkar detta produktiviteten på ett mycket positivt sätt, då oljud på kontoret är den största produktivitetsdödaren enligt Leesman Index. Läs mer här: leesmanindex.com/250k/
5. Service Design
Service design är en innovativ process där man involverar användarna av servicetjänster och för att förbättra användarupplevelsen och service på arbetsplatsen. Det kan handla om befintliga servicetjänster så som felanmälan, reception, städ, mötesrum, kaffe och mat, men även nya tjänster som företaget inte tillhandahåller idag.
6. Korta kontrakt
Fastighetsbranschen har av tradition eftersträvat långa kontrakt. Men detta är under stor förändring. Nu går utveckling mot kortare kontrakt och vi kan hyra kontor per timme. Coworking stället No18 Grand Central, Centralplan 15 i Stockholm debiterar 65 kr/timme.
Ser fram emot att er träffas under året!
Anette Gustafsson