IFMA krönika

IFMA krönika

Nya vanor

Vanor tar tid att ändra. Lika konstigt som det kändes att sitta hemma och jobba i början av pandemin känns det nu lika konstigt att åka in till kontoret. För mig var det första dagen tillbaka på kontoret idag efter att ha arbetat hemifrån sedan jul. Även om jag längtat tillbaka (utan att ljuga) var det också något som tog emot i morse – jag måste klä på mig andra kläder, sätta mig i en kall bil, fixa med parkering – alla dessa vanor som blivit ovant.

Frågan är nu, i detta fönster av förändring, vilka nya vanor kommer etableras? Kommer vi att jobba i ”hybridmodellen” så som de flesta tror – eller visar sig att det inte fungerar i praktiken?
I ett värsta scenario kan det ju bli att istället för att träffa kollegorna de dagar man åker till kontoret får bli digitala möten med de som valt att jobba hemifrån samma dag. Det är en spännande tid och vi som jobbar med arbetsplatsen har mycket att utforska och anpassa oss till. Vi på IFMA har laddat med en serie panelsamtal med de olika aktörerna på FM marknaden för att utforska hur olika grupper ser på utvecklingen framåt som jag tycker ska bli jättespännande att lyssna på, missa inte dem!

För egen del är detta min sista krönika för IFMA – jag kommer efter fyra år lämna styrelsen i april. Det har varit otroligt lärorikt och intressant och det känns bra att under en tid ha bidragit lite extra till FM branschen. Bara under dessa år har det skett en breddning av FM branschen och nya funktioner och aktörer har inkluderats i familjen facility managment. Inom IFMA har vi fördjupat vårt samarbete med olika aktörer på den svenska marknaden, utvecklat vårt samarbete med IFMA Globalt samt vässat erbjudandet till våra medlemmar med ännu bättre träffar och event.

Jag är stolt över min tid i IFMAs styrelse och vad vi tillsammans åstadkommit – nu är det dags för andra att ta vid och utveckla IFMA vidare mot nya höjder.

Rose-Marie Källkvist