IFMA krönika
På flyget på väg hem från en fotbollshelg i England sitter jag och utför min amatörmässiga omvärldsanalys kopplat till vad som sker inom FM. Jag kan konstatera att en del verksamheter inte lyckats anpassa sin verksamhet efter snabbt förändrade kundbehov. Tänker då bland annat på säkerhetskontrollen på flygplatsen eller restaurangen som verkar haft svårt att förutspå vad som skulle komma efter att Coviden släppt sitt grepp.
Vilka faktorer är det som gör det så svårt att antecipera förändringar med tanke på all data som finns tillgänglig? Det är helt uppenbart för mig att vissa serviceyrken tappat sin personal och att det tar längre tid än planerat att uppnå en rimlig kundupplevelse.
Vi matas dagligen av negativa nyheter i form av prishöjningar och att det råder komponentbrist vilket leder till galet långa leveranstider och att verksamheter står stilla eller går på tomgång. Hur gör ni för att hantera dessa makroekonomiska förändringar för att uppnå en sömlös FM-leverans, antingen som kund eller leverantör? Det skulle vara intressant att få veta hur ni jobbar med risk- och konsekvensanalyser på ditt företag och hur ni sköter kommunikationen kring det förändrade omvärldsläget. Hur säkerställer ni leverans av de kritiska delarna i FM-leveransen? Har ni börjat bygga lager eller utveckla andra avtalsformer för att säkerställa att ni blir de första som får tillgång till produkter?
Vi befinner oss i en ekonomisk kontext med rusande priser och osäkra leveranskedjor som jag inte tidigare upplevt under de mer än 20 år som jag varit verksam inom FM-branschen. Tiden då vi kunde pressa våra leverantörer på priset verkar vara förbi och istället får vi vara tacksamma om vi får leveranser överhuvudtaget. Är detta en temporär situation eller det nya normala som vi behöver förhålla oss till? I många fall är det inte längre kunden som sitter i förarsätet vilket inte känns helt bekvämt men kan vara bra för att utveckla en långsiktig relation med sin leverantör.
I tider av oro finns det samtidigt möjligheter. Vi har slagit oss på bröstet inom branschen under pandemin och berättat att vi fått en starkare roll inom företaget. Nu öppnas ytterligare en möjlighet där vi kommer behöva vara smarta när vi använder vår FM-budget på ett kostnadseffektivare sätt för det är inte säkert att vi får mer pengar för att vi får högre kostnader. Min erfarenhet säger att ledningen förväntar sig att vi håller budgeten och samtidigt inte försämrar kundupplevelsen även om de ekonomiska förutsättningarna väsentligen har förändrats.
Många företag har spenderat åtskilligt med tid och pengar de senaste månaderna för att säkerställa en återgång av personalen till arbetsplatsen och plötsligt ser vi skenande bränsle-, el- och livsmedelspriser som påverkar alla hushåll. I min spåkula ser jag framför mig ett 2022 som präglas av en stark oro bland våra medarbetare och ledare och där vi behöver vara öppna med våra känslor och upplevelser för att orka igenom den mörka tunneln innan vi ser en strimma av hopp om en ljus framtid.
Ta väl hand om dig och dina nära och kära!
Micke
PS. Du får gärna dela med dig av dina framtidsspaningar till mig. Det skulle jag verkligen uppskatta.
michael.esplinger@ifma.se