IFMA Sverige 30 år
Från ett löst nätverk till en etablerad organisation
När branschorganisationen IFMA Sverige blev till för trettio år sedan kom impulserna från utlandet, både från Europa och från USA. Drivkraften att dra i gång en mer etablerad verksamhet fanns hos en grupp personer i fastighetsbranschen. De kände att det som börjat växa fram inom fastighetsrelaterade tjänster kunde vara en plattform för ett nätverk också i Sverige.
Leif Eliasson, ursprungligen byggingenjör, i dag pensionär men också styrelseordförande för Primär FM Group, är en av dem som var med när allt började 1994.
”Det var väl 1992 på en konferens i Bryssel som jag för första gången stötte på organisationer som Euro FM och IFMA. Jag arbetade som rådgivare inom fastighetsförvaltning och skapade olika former av nätverk till företag som Locum, Volvo Lastvagnar, ABB, dåvarande Sydkraft och fastighetsägare som Arsenalen, som var ett fastighetsförvaltande företag inom SEB. I mitt jobb mötte jag regelbundet andra personer som arbetade med utvecklingen av det vi idag kallar FM-tjänster. Då ställde vi oss frågan – varför inte ett IFMA också i Sverige?”
Leif blev rekryterad till bolaget SERCO som marknadsdirektör 1993 och hjälpte till med att bygga upp verksamheten i Sverige från två till trehundra anställda. ”Jag hade min bas i Göteborg och reste runt i landet. Vårt första riktiga FM-uppdrag var driften av Gällivare flygplats, skötsel ab lokalerna, landningsbanorna och flygledning, helt enkelt allt! Sedan bjöd jag och några av mina kontakter in IFMA från USA till ett möte på Arsenalen för att presentera organisationen. Mötet fick en god uppslutning och ledde till grundandet av IFMA i Sverige. Bland pionjärerna i den kärna som deltog fanns Dag Björklund från Arsenalen, Göran Langer från Locum, Bertil Oresten och jag.”
Redan tidigt deltog Leif och två kollegor i World Workplace i Denver i USA. ”Vi blev presenterade för IFMAs högsta ledning, som tyckte vi var intressanta. Det var svårt att driva IFMA i Sverige enligt de amerikanska principerna, som byggde på individuellt medlemskap. I Sverige är vi vana vid att det är företag eller organisationer som är medlemmar i branschorganisationer.”
Från interna avdelningar till självständiga bolag
Under nittiotalet utvecklades FM-branschen snabbt i Sverige. Leif bytte arbetsgivare 1998 till Ericsson Real Estate and Services, där han var vp business development med uppgiften att utveckla affärsverksamheten inom FM. Sedan köpte Skanska serviceavdelningen och Leif följde med på resan till det som sedan blev Coor, där han också satt som VD Business Development med ansvar för affärsutveckling under tio år.
”Det var en härlig resa för oss som var engagerade inom FM och hela tiden blev fler och fler. Vi knackade dörr eftersom ingen visste vad FM var. Sedan tyckte många att det var en häftig benämning. Men, det viktigaste var att några tunga stora aktörer engagerade sig i FM och ville utveckla verksamheten till en business. Bland pionjärerna vill jag nämna ISS, Sodexo, Coor och Compass Group. Vi började också få publicitet, bland annat publicerade tidskriften Fastighetsvärlden en artikel om IFMA och FM.”
Utmaningen med FM var att man kan definiera branschen på många olika sätt. De professionella aktörerna har sin uppfattning och sitt sätt att hantera uppdragen. Bland annat tog Johnson Controls hand om IBM:s interna serviceorganisation och hanterade uppdraget från ett managementperspektiv. Också CBRE har haft FM-tjänster i egen regi i sitt utbud.
”Viktigt vid utvecklingen av FM i Sverige var att större kunder och leverantörer vågade konceptualisera begreppet. Därmed uppstod en marknad. FM är svårt, det syns ofta inte, finns bara i bakgrunden trots att branschen representerar ett stort värde.”
Leif säger att han under trettio år sett utvecklingen av FM från flera perspektiv. ”Fastighetscheferna har av tradition suttit i eller nära koncernledningen med en stor budget. Däremot har inköpsorganisationerna ofta varit sektoriserade. Man köper in lokalvård, restaurangtjänster, underhåll och tekniska tjänster på varsitt håll. Om FM-branschen har haft en svaghet är det att vi varit för dåliga på att visa kunden på nyttan av att integrera tjänsterna i ett paket. På Ericsson jobbade vi med lokalytan som kostnadsdrivande enhet och alla tjänster var kopplade till detta.”
Teknikandelen ökar, kompetenskraven likaså
Det sista jobbet som Leif hade ansvar för var ett uppdrag för Volvo Lastvagnar, där han tydligt upplevde att FM utvecklats till en multidisciplinär bransch.
”Jag tror på och brinner för att utnyttja teknik för att leverera kvalitet och ekonomi. En enkel sak som processen från felanmälan till utförd tjänst är ett exempel på hur tekniken kan förkorta tiden fram till åtgärd. Kunderna sitter på sina lösningar, leverantörerna på sina. Det leder till dubbelarbete.”
Leif ser att rekrytering av kompetent personal är den stora utmaningen som FM-branschen står inför. ”Vi behöver förstärka utbildningen. Hur skall studenterna våga satsa på FM? Vi behöver vara synliga och attraktiva. Bra teknik används för att täcka behovet av högkompetent personal på plats eller på distans. Det är mycket roligare att jobba i företag med en hög teknisk nivå och många utvecklingsmöjligheter – det gäller också FM!”