25 september 2024
IFMA krönika

IFMA Sverige 30 år

En ung generation tar över, ’make it or break it!’

Det tidiga 2000-talet var en dynamisk period för IFMA Sverige. Helena Ohlsson Skjeld, ordförande mellan 2002 och 2005, är en av de unga personer som tog över stafettpinnen från grundarna och förde organisationen vidare på den inslagna vägen, som innehöll ett stort mått av internationella kontakter.

”Den stora frågan på den tiden var och är kanske i viss mån fortfarande:  Vad är FM? Vi kom fram till att det är processen som är FM, inte innehållet i boxen. Inom IFMA trodde vi att FM skulle definieras likadant överallt, men vi upptäckte att det fanns olika FM-metoder och olika synsätt. Då gällde benchmarking, att försöka finna det som var gemensamt och kunde packas i samma FM-låda. Idag handlar FM om partnerskap och nya affärsmodeller som Vested. Andra styrparametrar har kommit in. De skapades i och med skiftet från tjänster relaterade till det fysiska kontoret till att man nu ser arbetsplatsen som en funktionell helhet som ska ge medarbetarna optimala förutsättningar för produktivitet och trivsel.”

Helena säger att ekonomin i föreningen inte var stark under de första tio åren. ”Vi fick jobba med att få snurr på ekonomin. I stället för goodwill införde vi ett värdetänkande, man skulle betala för att delta och våra konferenser blev en intäktskälla med sponsorskap och samarbetspartners.”

Till att börja med satt Helena och hennes kollegor i styrelsen för både Euro FM och IFMA. ”På svenskt sätt var vi neutrala, IFMA Europa var inte erkänt av moderorganisationen. Vi jobbade hårt för att få hit IFMA:s globala ordförande, vilket attraherade viktiga samarbetspersoner och branschkändisar och fick in de stora bolagen.”

Helena säger att hon är fantastiskt stolt över vad man åstadkom. ”I den åldern och det stadiet av karriären har man inte så många spärrar. Det var otroligt kul, vi pratade massor i mobilen och kände oss superproffsiga, vilket ledde till att vi blev goda vänner utöver arbetet. Vår ungdom noterades internationellt; det var inte så många andra unga kvinnor bland deltagarna på konferenserna.”

Satsa på ungdomen!

Helena säger att IFMA också i dag behöver ge unga personer förtroende, visa dem att de tas på allvar. ”Det är en nyckelfråga hur vi kan få in fler unga i yrket. Det gäller att vara inkluderande, att ta emot och hantera entusiasmen hos dem som lägger en del av sin karriär på FM-branschen. Att jag fick åka på konferenser utomlands och träffa andra påverkade både mig och IFMA som organisation och motiverade mig.”

De senaste årens förskjutning av FM:s perspektiv har inte undgått Helena. ”Mitt jobb på IKEA var initialt inriktat på fastigheterna, men FM blev med tiden större och fokuserat på individerna. Tidigare styrde pengarna och hårdvaran, d.v.s. själva fastigheten, men nu har FM undergått en omvandling till ett stöd för medarbetarnas behov. Det är inte längre fastighetschefen som är den enda kontakten, utan HR-avdelningen hjälper till med verktyg för att skapa framgång i FM-arbetet. Den digitala aspekten på framgång fanns inte när jag började, men styrelsen tyckte redan då att det var spännande med digitala verktyg. Utomlands fanns högteknologi för fastighetstjänster, som spillde av sig på svensk FM, där flyttar var något stort och viktigt. Det digitala insteget kom med planritningar, som kunde hanteras flexibelt.”

”FM har också blivit mer och mer involverat i organisationens strategi och har i många delar tagit över rodret för arbetsplatsens utformning. Från att ha stått längst bak har vi nu tagit viktiga steg uppåt och framåt. Och FM har blivit ännu mer spännande, extremt olika uppdrag och uppgifter, en snabb utveckling av tjänster och styrmedel. Nu ses FM som en tillgång kopplad till verksamhetens framgång. Upplevelser och parametrar samsas och det har varit spännande att ha fått vara med på denna resa.”