Ny silverpartner: Beleco – tjänster för en ny generations FM-företag

Sättet att arbeta förändras på ett genomgripande sätt med 70-100 års mellanrum. I dag upplever vi ett sådant skifte, pådrivet av pandemin och av digitaliseringen. Genom möjligheten för anställda att arbeta var som helst och när som helst har förutsättningarna för det traditionella kontoret förändrats i grunden. IFMA:s nya silverpartner, Stockholmsbaserade Beleco har snabbt utvecklat tjänster för de nya arbetsmiljöerna.
Beleco lanserades 2018 av VD Sebastian Rudenstam och hans mamma Marie. Grundtaken var att etablera ett företag som erbjöd ett nytt och flexibelt sätt att inreda lokaler på genom att kunderna kunde prenumerera på möbler av hög kvalitet, men idag är Beleco också en aktör som byggt en plattform för att hantera alla delar av Soft FM så att kunderna enklare kan sätta upp och hantera sin FM-lösning.
”Inom arbetslivet ser vi idag två megatrender, som påverkar FM-verksamheten. De allra flesta kunderna vill ha mycket mer flexibilitet beträffande tjänster, produkter och teknik, vilket påverkar infrastrukturen – något om började redan med 10-talets techbolag och förstärktes av pandemin. Samtidigt ser vi en trend och nya lagar mot Net Zero, det som tidigare ingick i begreppet hållbarhet. Företagen måste följa nya lagar, vilket i slutänden innebär att vi behöver ett nytt sätt att utforma och inreda arbetsplatser på,” förklarar Sebastian Rudenstam. ”Beleco drivs av en vision att hjälpa sina kunder att genomföra en evolutionär process, inte en revolution, utan en teknologidriven förändring som inte lämnar människan utanför. Vi är i nästa teknikskifte, systemet kan nu göra saker för människor.”
Sebastian säger att 65 % av alla företag erbjuder någon form av flexibla arbetsplatser, hybridarbetsplatser eller “fully flexible”, och hela 97 % av techbolagen – en sektor där han arbetat tidigare – erbjuder flexibiltet kring arbetsplatsen. ”Förändringen kräver att ledningen är motiverad och kan motivera. Den började innan pandemin, men det som hände under den hjälpte oss att korsa den så kallade
’Valley of Death’, eller ‘The Chasm’ som den också kallas, som ligger mellan dem som tidigt anpassar sig till det nya och dem som följer trenden när den etablerats.”

FM och AI arbetar hand i hand
Sebastian är med sina 34 år en medlem i den infödda digitala generationen. För honom är det naturligt att låta AI vara med i Belecos tjänsteutbud. ”Vi håller på med ett nytt verktyg där det är möjligt att inreda 10.000 m2 på några sekunder. Men, arkitektens kunskap fortsätter att vara viktig, inte minst för att lära AI vad som behöver göras. Vi började med att bygga en möbelbaserad tjänst då vi trodde attinventarierna var problemet. Efter att ha intervjuat ett stort antal kunder insåg vi att FM-branschen inte hade integrerats i de nya arbetssätten. 80 % av den tid som en Office Manager använder för rutinuppgifter kan automatiseras.”
Sebastian förklarar att Beleco är ett techföretag och ser FM-arbetet från ett rationellt perspektiv. ”Ta till exempel felhanteringssystemen. De flesta är för komplexa och procedurerna tar för lång tid. Genom att skanna en QR-kod kopplad till den felaktiga utrustningen kan rätt reparatör kopplas in direkt samtidigt som man frigör tid från repetitiva uppgifter. Genom att t.ex. effektivisera processen med beställning av fysiska produkter och tjänster, leveranstider, montering, support och vidareförsäljning och koppla den till kostnadskontroll, som de flesta saknar idag, får man snabbare resultat och bättre ekonomi.”
Belecos plattform Workspace samlar tjänsterna
Beleco har ett antal starka ägare, som satsat på att företaget har kunnat utveckla en unik digital plattform, Workspace, där allt finns samlat; produkter, FM-tjänster, kontrakt, FM-funktioner etc, till exempel ‘Manage’ som är en del av Workspace där du kan hantera alla FM-kontrakt och ‘Inventory Management’.”Vår utgångspunkt var ett unikt sätt att inreda lokaler, där vi samarbetar med 60+ strategiska och framsynta leverantörer som t.ex. Kasthall, Fogia och Silen. Genom tjänsten ’Subscribe’ erbjuder vi som ett Spotify-abonnemang för möbler. Vi tillhandahåller gratis inredare, gör allt, färger, material etc. Snabb leverans är ett av våra trumfkort, 3-14 dagar på 80 % av sortimentet. Med Beleco får man bra, högkvalitativa produkter, som har en lång livslängd och som har ett lågt månadspris. Vi erbjuder t.ex. samma pris för ett telefonbås som ett 48 månaders leasing-avtal, men med Beleco har man som kund endast en månads bindningstid.”
Varför är detta så hållbart?
”Den stora CO2-påverkan uppstår när nya produkter skapas oavsett om man använder återvunnet material. Genom vår producentägda affärsmodell tjänar både producenten, kunden och miljön på detta då modellen innebär att producenten inte behöver skapa nya produkter, utan har ett incitament att låta produkterna uppgraderas och leva vidare, och för kunden innebär det att de får en hållbar och flexibel lösning, samt för miljön så innebär det att massproduktion inte blir lika viktig intäktskälla – vilket sparar enorma mängder CO2. Inredningen kan tack vare den höga kvaliteten användas vidare under en lång tid. Och vi erbjuder våra kunder att välja en egen stil eller funktion ur ett sortiment med mer än 2500+ produkter från 60+ varumärken, det blir ett snabbt och flexibelt sätt att göra om utrymmen samtidigt som de blir Net Zero och kan följa nya lagar som CSRD.
I Belecos plattform Workspace erbjuds ‘Services’ där man kan boka och hantera FM-tjänster från massvis av välkända tjänsteleverantörer men med en månads uppsägningstid. ”Vi är deras partner och allt kan bokas, beställas och betalas via plattformen, städning, mötesteknik etc., med full interaktivitet. Vi har haft turen att inte ha någon ryggsäck av gammal infrastruktur utan vi har kunnat bygga tjänster och lösningar för hur arbetsplatsen ser ut idag och kommer se ut imorgon.”
Finns i sex länder
I dag har Beleco verksamhet och lager i sex länder, förutom Norden också Tyskland och Storbritannien. Kunderna är hundratals kända företag som Epidemic Sound, King, Matsmart, Visma och Pleo.”Vi är generellt på väg in i en ljusare och härligare tid trots det som just nu sker i omvärlden. Arbetet blir mycket friare och mer kreativt. Människan är den som bestämmer vad som skall göras, men vi skapar verktyg som utför arbetet. Tekniken gör oss knappast dummare utan befriar oss, precis som tvättmaskiner och bilar gjorde medelklassens liv möjligt för hundra år sedan. IFMA är en viktig kanal för oss att nå ut med vår lösning och budskap,” avslutar Sebastian.