18 juni 2025
IFMA partner

Ny Platinum Partner: CBRE ökar sin synlighet och närvaro på FM-marknaden

I och med att CBRE tar steget upp till Platinum Partner för IFMA Sverige har ett av världens största företag inom kommersiell fastighetsförvaltning och rådgivning tagit plats bland organisationens allra viktigaste samarbetspartners. Samarbetet lovar att bli både aktivt och mångsidigt och till stor nytta för medlemmarna.

”CBRE GWS (Global Workplace Solutions) fokuserar på integrerade fastighetstjänster, projektledning och arbetsplatsstrategi, vilket hjälper företag att optimera sina lokaler och arbetsmiljöer. Utöver GWS som är det största affärsbenet inom CBRE, erbjuder vi också genom A&T (Advisory & Transaction), transaktionsrådgivning, värdering och strategisk rådgivning för fastighetsägare och investerare. Affärsområdet Investment Management hanterar kapitalförvaltning och investeringsstrategier,” förklarar Poyan Pahlavanloo, Sales Director på CBRE GWS i Sverige.

Inom Poyans eget område GWS erbjuder CBRE fastighetsförvaltningsstrategier för både fastighetsägare och hyresgäster. ”Det kan handla om Integrerade FM tjänster, projektledning, förändringsledning, framtagande av nya digitala lösningar eller andra tjänster för i princip alla typer av fastigheter och verksamheter.”

Poyan säger att den stora skillnaden till andra FM-aktörer är CBRE GWS affärsmodell, som är en kombination av tjänsteleverans i egen regi och genom starka, lokala underleverantörer. ”GWS har som strategi att driva de tekniska FM tjänsterna i egen regi och jobbar nära starka partners för leverans av mjuk FM, som bl.a. lokalvård och restaurang. Vad många i Sverige kanske inte riktigt vet är att CBRE GWS är ett av världens största IFM-leverantörer.”

Partnerskapet med IFMA ett steg på tillväxtrappan

För CBRE är det viktigt att vara med och bidra till utvecklingen av IFMA i Sverige. ”Vi vill synas mera och platinumpartnerskapet ger CBRE en bra plattform för detta. Genom att arbeta i nätverk som detta visar vi ett engagemang för branschen och vi lär oss mer om den svenska marknaden. Vi är här för att stanna och växa och detta är ett naturligt steg för att etablera oss här.”

På frågan av vilka han ser som de största utmaningarna på FM-marknaden svarar Poyan att det på ett nationellt plan är kompetensförsörjningen. ”Vi behöver göra branschen mer attraktiv, locka talanger. Hållbarhetsfrågan blir också alltmer komplex – CBRE kan hjälpa kunderna att möta kraven. Som en stor aktör har vi tillgång till mer insikter, mer data och erfarenheter som hjälper till att bedöma klimatpåverkan.”

Med tanke på energifrågan konstaterar Poyan att CBRE kan sätta avtryck genom att leverera effektiva lösningar fram till kund, allt från energieffektiviserande åtgärder till mer långsiktiga, energibesparingsprogram. ”Vi ser generellt en stor potential i Sverige – kunderna vill satsa på sin kärnverksamhet och lägga ut drift- och servicefrågor på en extern aktör.”

I dag har CBRE ca 650 medarbetare i Sverige, vilket innebär att man fortfarande är relativt små i FM-branschen. Främst finns CBRE i Mellansverige och i de större universitetsstäderna. Tillväxten sker både organiskt och genom förvärv. ”Under 2023 köpte CBRE H2M Sverige AB, ett företag specialiserat på tekniskt underhåll och fastighetsförvaltning. Förvärvet gjorde oss ännu starkare inom teknisk drift.”

Med tanke på positionen som Platinum Partner säger Poyan att IFMA:s nätverk kan påverka framtiden för digitala lösningar, hållbarhet och kompetensförsörjning, där han upplever att organisationen faktiskt kan göra skillnad.

”Vi vill synas, vara med aktivt på Nordic Workplace och driva frågor som vi ser som centrala, till exempel att FM i Sverige genomgår ett skifte mot strategisk FM, där vi ses som en kritisk affärspartner. Utvecklingen går sedan några år i en positiv riktning, visserligen trögt, men åt rätt håll. CBRE GW har också byggt upp en stark organisation för att åta sig uppgiften att utveckla FM i Sverige.”

Poyan Pahlavanloo, Sales Director på CBRE GWS i Sverige